Schoolprojecten en Kunstprojecten

In 2002 zijn Gertrude Beker en ik begonnen met het maken van een kunstproject voor groep 8 van de basisschool. Uitgangspunt was het verbeelden van het afsluiten van een periode uit het leven van deze leerlingen. Door middel van beschrijven, associëren en verzamelen maakte ieder kind een autonoom ruimtelijk beeld dat de essentie van de basisschoolperiode weergeeft van ieder kind individueel. Door middel van een eindpresentatie en foto/video-expositie werd dit getoond aan de buitenwereld.

 

In 2002: Een ruimte vol herinnering. De leerlingen moesten een herinnering uitvergroten, de toeschouwer moest letterlijk ìn de herinnering kunnen kruipen.

In 2003: We gaan op reis en nemen mee. Leerlingen waren drager van hun eigen herinnering.

In 2004: Houdoe en bedankt! Wederom waren de leerlingen drager van hun eigen herinnering.

In 2005: Me, Myself and I. De leerlingen gingen aan de slag met hun zelfbeeld. De verbeelding van hun persoon zoals ze zichzelf ervoeren en zoals de buitenwereld ze zag.

In 2006: Like myself. Ditmaal was een wens het uitgangspunt. De leerlingen waren de hoofdrolspelers in hun eigen film. Na vijf jaar intensief te hebben samengewerkt, zijn Gertrude en ik na 2006 onze eigen weg gegaan.

In 2007: Tijd, Ruimte (b)en ik. Bijzonder was de voorwaarde dat het kunstproject voor heel unit 3 geschikt zou zijn, en zou inspelen op het kernconcept wat op dat moment behandeld werd. Gertrude heeft me bijgestaan met de praktische uitvoering van het project. Leerlingen van unit 3.1 en 3.2 hebben een toekomstbeeld van zichzelf gemaakt, leerlingen van unit 3.3 hebben een zelfportret als ruimte gemaakt.

In 2008: De Grote Oversteek. In dit project ben ik aan de slag gegaan met digitale beeldbewerking, en is literatuur een onderdeel van het project geworden. De leerlingen hebben een (animatie)filmpje gemaakt waarin zij laten zien hoe zij hun herinnering meenemen naar de toekomst.

 

Vanaf 2009 heb ik me geconcentreerd op workshops en kortdurende schoolprojecten. Een selectie:

2009: Pak het in! Leerlingen van groep 6 hebben hun silhouet levensgroot geschilderd, en gevuld met vormen, kleuren en voorwerpen die voor hen belangrijk zijn.

2009: Future Paradise: Middelbare scholieren hebben een animatie gemaakt op basis van een landschappelijk schilderij.

2009: Uitlokdag: Naar aanleiding van portretten van Roderick Henderson hebben leerlingen van 4 HAVO/ VWO een ruimte ingericht die volgens hen past bij één van de geportretteerde personen.

2010: Beestachtig: Leerlingen van groep 7 hebben een 'ei' gemaakt, gevuld met de genen van drie dieren welke zij wilden laten overleven. Dit 'ei' is als een bewaarvorm vormgegeven en begraven.

2010: Icarus: Een klassiek thema op een moderne manier verbeeld.

2010: Uitlokdag: Naar aanleiding van de tentoonstelling 'Local Space' hebben leerlingen van 4 HAVO/VWO een ruimtelijk beeld gemaakt wat ze vervolgens in de tentoonstelling moesten plaatsen.

2010: Wannabeh(er)oes? (samen met Marianne van Heeswijk): Volwassenen hebben een alter ego gemaakt op een elpee-hoes. Niet alleen gezicht maar ook houding speelt een rol in de afsluitende foto.

2011: Uitlokdag: Naar aanleiding van de expositie ' Game city' hebben de leerlingen van 4 HAVO/VWO een held, een antiheld, een omgeving en een achtergrond moeten maken in een kijkdoos. Elementen van de expositie werden verwerkt in de kijkdoos.

2011: SJOKdagen: leerlingen van 3 VMBO-T kregen de opdracht naar aanleiding van hun favoriete film een filmstil te maken waarin ze zelf moesten figureren.

2012: Jeroen Parade: zes groepen van vier verschillende basisscholen hebben een gezamenlijk beeld gecomponeerd voor de Bosch Parade. De leerlingen hebben, gebaseerd op computergames en op het werk van Jeroen Bosch, kostuums gemaakt in een vooraf bepaalde kleur. Deze zes werelden gingen elkaar veroveren.

 

 

 

 

Laura Hoek

Toegepast, Toelichting